Els àngels aterren al Teatre Lliure amb una de les millors obres de la dramatúrgia nord-americana contemporània.
Pujar

Un revival imprescindible: ‘Àngels a Amèrica’

Per Neus Molina /@NeusMolina

 

Aquest 2018 més de 1,2 milions de persones als Estats Units tenen el VIH i 1 de cada 8 no ho sap. El primer cas detectat de sida va ser el 1981, a Nova York. La pandèmia s’estenia entre la incertesa, el desconeixement i l’estigmatització. Fins avui. Els Estats Units durant l’era Reagan de finals dels 80 eren un món on les batalles ideològiques es jugaven dins de casa. Ja no valia dir que el Vietnam era el culpable de tots els mals i que els rojos comunistes volien acabar amb la ‘llibertat’. Els demòcrates i els republicans, frec a frec, es debatien pel poder a les urnes, però també als carrers. Els gais sortien de l’armari i reclamaven el seu lloc dins la societat i la cultura en una Amèrica encara reprimida i castradora. En aquest context, Tony Kushner va decidir escriure l’obra Angels in America, un tríptic intens que es va estrenar a Brodway l’any 1992 aconseguint un Pulitzer i quatre Tony. Ara, 25 anys més tard, l’obra torna a Barcelona de la mà de David Selvas i al Teatre Lliure. Lluny queda ja el muntatge pel qual -diuen- Flotats va perdre el seu càrrec l’any 1997, quan va estrenar aquest drama homosexual al TNC, enmig del pujolisme convergent més recalcitrant

 

Un fulletó metafísic
Angels in America avui és tot un clàssic que per desgràcia, com diu Selvas, no ha perdut vigència. “Es tracta d’un fulletó metafísic per explicar el canvi de mil·lenni i l’estigma que patien els malalts de sida. Un calidoscopi d’emocions, humor, amor i diàlegs intel·ligents. Un conte sobrenatural i imaginatiu que posa de manifest dos mons que estaven esdevenint: la societat civil i la incipient comunitat gai”. Els seus temes centrals són la pesta de la sida i l’ascens del conservadorisme, amb Reagan triomfant en el seu segon mandat. L’epidèmia de la sida avui sembla aparentment controlada. La medicina i els retrovirals han estat clau. “No obstant nosaltres hem treballat amb el Dr. Clotet i quest diu que la malaltia ha augmentat darrerament perquè la gent s’ha relaxat, sobretot els heterosexuals” explica el director i membre de La Brutal. Per a Selvas, portar a escena aquesta obra 25 anys més tard no serà tan complicat com per Flotats. En el temps del #Metoo i el #MeQueer la societat demana històries on hi càpiguen tots els protagonistes: homosexuals, heteros, trans…i aquesta és una bona oportunitat per recuperar un text que no només parla de la comunitat gai sinó que també ho fa de l’creixement de la ultradreta, un tema que tristament no passa de moda. De fet Roy Cohn, el protagonista amoral i cruel, que interpretava Josep Maria Pou a la versió de Flotats i ara interpretarà Pere Arquillué, va ser a ser mà dreta del senador McCarthy als cinquanta i conseller d’un jove multimilionari anomenat Donald Trump als setanta. Cohn, retrògrad, homosexual encobert i mesquí, quan descobreix que està malalt de sida declara “jo no sóc homosexual, els homosexuals són perdedors”. La frase resumeix de facto l’homofòbia i el classisme de la dreta més conservadora.

 

HBO i el teatre

Selvas, com en el text original, i també com a la sèrie de HBO del 2007, fa interpretar a cada actor més d’un personatge “es tracta d’un puzle d’escenes on volem mostrar l’artifici. Aquesta obra no vol ser verídica, vol ser versemblant” Una metàfora d’un nou món sense Déu, però amb Àngels. “Hem vist la sèrie i hem llegit el text que té ja 3 o 4 edicions. Al final hem hagut de reduir i la funció dura dues hores i escaig”. Pel que fa al gruix dels personatges el director explica que han mantingut personatges que a la sèrie no apareixen “com el bolxevic que interpreta Vicky Peña i hem suprimit escenes que potser no eren tan claus” Així i tot el serial de sis hores, interpretat per Meryl Streep i Al Pacino i dirigit pel mateix Kushner, permet fer-se una idea de l’efervescència d’una Nova York que moria però també lluitava pels drets socials sense descans i amb totes les contradiccions i contraindicacions. Els àngels aterren al Teatre Lliure amb una de les millors obres de la dramatúrgia nord-americana contemporània. Un revival imprescindible.

 

Àngels a Amèrica
La peça més famosa de Tony Kushner fa vint-i-cinc anys. Una mirada actual a la pesta del segle XX en l’era Reagan, amb direcció de David Selvas.
Teatre Lliure
Del 25 d’octubre al 25 de novembre

No hi ha comentaris

Publiqueu un comentari aquí