El Mercat de les Flors li dedica una constel·lació a Boris Charmatz, en la qual podrem veure tres projectes del coreògraf i ballarí francès.
Pujar

L’art vigoritzant de la paradoxa: dansa en un museu i un llibre ballat

Per Clàudia Brufau /@claudiabrubo

 

Per a Boris Charmatz la dansa és un espai mental i una experiència molt àmplia que va molt més enllà de les nocions tradicionals que tenim de la coreografia i els espais on s’escenifica. Coreògraf i ballarí, Charmatz (Chambéry, 1973) és un dels exponents de la non-danse francesa, un corrent de dansa contemporània que advoca per una dansa transdisciplinar. Aquesta temporada el Mercat de les Flors li dedica una constel·lació, en la qual podrem veure tres projectes seus, dos d’ells programats a finals d’octubre: Flip Book i 20 ballarins per al segle XX. Quan el 2009 va arribar a la direcció del Centre Choréographique National de Rennes va rebatejar-lo i transformar-lo en el Musée de la danse. L’encreuament de les paraules dansa i museu pot semblar antinatural. Un art efímer en un museu? Però, és precisament aquesta paradoxa el que li interessa més a Boris Charmatz: crear un espai per conservar, ballar, coreografiar, pensar i experimentar amb els límits de la dansa. I segurament, perquè es tracta d’una paradoxa resulta vigoritzant. A més, per a Charmatz el concepte de museu és alliberador.

 

Exposició dansada i interactiva al MACBA

Una de les cites més especials i esperades de dansa aquesta tardor és sens dubte els 20 ballarins per al segle XX que es podrà visitar al MACBA, on artistes de diferents generacions i bagatges encarnen i mostren coreografies que originalment havien estat creades i interpretades per grans ballarins i coreògrafs del segle passat (en alguns casos aquesta premissa general és diferent, podria ser que algú expliqui la seva pròpia història, per exemple). Els ballarins/arxius també actuen com a guies de museu, ells mateixos aporten dades, comentaris i interactuen amb els visitants si aquests tenen una pregunta. I en aquesta exposició la circulació és lliure, tant per als artistes que carreguen en els seus cossos el seu museu particular com per als visitants.

 

Fullejar un llibre, un exercici coreogràfic

Tant per aquells avesats a la dansa com per als més neòfits, un dels grans al·licients de les propostes polivalents i inclassificables de Boris Charmatz és que són especialment lúdiques. Flip Book n’és un exemple molt clar. Tot fullejant el llibre Merce Cunningham: Fifty years, una col·lecció de fotografies i dibuixos, Charmatz va idear un homenatge al coreògraf de la dansa d’avantguarda americana. Cunningham es va concentrar en la forma, en el fet de la gent movent-se, sense haver de traçar connexions entre el moviment i la música, històries o sentiments. En aquest esdeveniment “meta-Cunningham” o un “fals-Cunningham” que proposa Charmatz, l’arxiu d’imatges pren vida fora del seu context a través d’un elenc de ballarins enfundats en mallots sencers de colors –tan característics de la companyia de Cunningham. Flip Book és una traducció d’una traducció: cinquanta anys en moviment en un llibre, i un llibre en una coreografia de cinquanta minuts.

 

Flip Book. Mercat de les Flors. 24 i 25 d’octubre.

20 ballarins per al segle XX. MACBA. 27 i 28 d’octubre.

No hi ha comentaris

Publiqueu un comentari aquí