Leoš Janáček va crear, amb Katia Kabanova, un dels títols més sòrdids del seu catàleg operístic
Pujar

El suicïdi com a acte de llibertat

Per Sergio Díaz

 

Fidel al seu estil precís i concís, Leoš Janáček va crear, amb Katia Kabanova, un dels títols més sòrdids del seu catàleg operístic, però també una de les obres que millor retraten la voluntat d’alliberament d’una dona. Un microcosmos centrat en la destí de Katia (“De vegades somio que sóc un ocell”), víctima de la seva cruel sogra Marfa Kabanova, i que serveix com a reflex d’un altre macrocosmos, el de la condició humana, lúcidament retratada per Janáček en aquesta, que és la seva òpera més pessimista, i que ni tan sols és la més representada del compositor txec. Al llarg d’un espectacle impactant, el director d’escena, David Alden, s’acosta a aquest clàssic del segle XX amb un naturalisme plàstic que s’endinsa en els referents visuals del totalitarisme soviètic. El muntatge aprofundeix en el retrat d’una societat disfuncional, marcada per la patologia de l’obsessió i el control sobre l’ésser humà. La soprano nordamericana Patricia Racette, una de les grans cantactrius del moment, gràcies a la seva versatilitat i a l’amplitud del seu repertori, donarà vida a Katia en el paper titular d’aquesta obra mestra. La trama representa en escena a una dona desesperada, Katia Kabanova, àvida de llibertat
però, al mateix temps, incapaç de trencar les convencions socials que li impedeixen escapar. Obligada a contreure un matrimoni d’arranjament amb un home pusil·lànime, el suïcidi es presenta com l’única solució per no caure rendida als encants del seu atractiu pretendent. No obstant això, prefereix morir abans que sofrir la vergonya d’haver de fugir de la seva llar com una adúltera. Aquesta òpera en tres actes, amb llibret de Vincenc Červinka i amb Josep Pons en la direcció musical serà duta a terme per l’Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu.

 

Katia Kabanova

Gran Teatre del Liceu
Del 8 al 22 de novembre

No hi ha comentaris

Publiqueu un comentari aquí