El nou festival  uneix els tres principals equipaments de clàssica de la ciutat, el Gran Teatre del Liceu, el Palau...
Pujar

Barcelona Obertura Spring Festival, el Sònar de la música clàssica

 

Per Mònica Pagès/@monicapages

 

Barcelona Obertura és un ens cultural de recent creació, només té tres anys, que ha sabut unir per primera vegada els tres principals equipaments de clàssica de la ciutat, el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana i l’Auditori, als quals s’ha sumat el promotor i agent Ibercamera, per a oferir una plataforma de programació conjunta que serveixi de reclam al visitant estranger més melòman. Ara, amb els auspicis de l’entitat de promoció empresarial i turística privada Barcelona Global i l’ajut de l’Ajuntament de Barcelona, ha presentat per al 2019 el Barcelona Obertura Spring Festival. Es tracta del fruit d’aquest clúster d’institucions musicals que vol fer un equivalent en clàssica al que representa per a la ciutat l’impacte dels festivals Primavera Sound o Sònar.

 

L’equació que sempre ofereix Barcelona, amb sol mediterrani, bona gastronomia, ambient noctàmbul i oferta cultural original i variada, encara és un èxit, especialment, des dels Jocs Olímpics, ara fa vint-i-cinc anys. I per això, les forces vives del món de la clàssica han volgut mostrar musculatura i oferir en poc més d’una setmana, del 4 al 17 de març de l’any que ve, quinze concerts de màxima potència musical, amb noms tan mundialment venerats com Matthias Goerne, Lief-Ove Ansdness, Valery Gergiev, Daniil Trifonov, Grigory Sokolov, Kent Nagano (que ve per primera vegada a Barcelona), Irene Théorin, Bejun Metha, Daniel Sepec, Tabea Zimmermann, Jean-Guihen Queyras, Jonathan Nott, Jean-Yves Thibaudet, el Rias Kammerchor, l’Orquestra del Teatre Mariinsky o la Gustav Mahler Jugendorchester, que actuaran de la mà de les principals formacions catalanes -Orquestra i cor del Gran Teatre del Liceu, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i Orfeó Català-, a més d’intèrprets destacats del país com Jordi Savall i la seva Jove Capella Reial de Catalunya, Bernat Vivancos, Marta Mathéu o David Alegret. A banda d’aquests concerts que tindran lloc a les sales de l’Auditori, el Palau i el Liceu, el Barcelona Obertura Spring Festival també vol immergir de música clàssica la ciutat amb quaranta concerts més en diversos espais, jugant amb la complicitat dels museus i dels centres culturals i oferint una plataforma per als músics autòctons que no formen part d’aquesta lliga de Champions de la clàssica.

 

Davant del temor de què Barcelona perdi pistonada en el mapa de les ciutats més desitjades del món, atrevint-se a competir amb capitals com París, Londres, Roma o Nova York, aquest Spring Festival de Barcelona Obertura té com a objectiu seguir atraient turistes, en aquest cas als amants de la música clàssica, que generalment tenen un perfil amb més poder adquisitiu. Els seus impulsors, començant pel president de Barcelona Obertura, que alhora és el president de la Fundació Damm, Ramon Agenjo, i el director general de Barcelona Global, Mateu Hernández, destacaven en aquesta presentació que va tenir lloc a la Sala Alícia de Larrocha de l’Auditori el 5 de febrer, que s’havia triat el mes de març perquè era l’època de l’any que hi havia menys oferta musical en les principals ciutats del món i perquè el nostre final d’hivern a tocar de la primavera és molt més amable. Però sobretot, volen que Barcelona també sigui vista com una ciutat de música clàssica, a més de la ciutat del Barça o de Gaudí. El director de Barcelona Obertura, Víctor Medem, ben conegut en el sector per la seva col·laboració amb Ibercamera i, més recentment, amb festivals com la Schubertíada de Vilabertran, va subratllar la importància de què fos la primera vegada que les tres institucions públiques de música de Barcelona fessin un projecte en comú, cosa que en certa manera feia temps que es reclamava, sobretot perquè les programacions tinguessin cadascuna una oferta més distintiva i no tant homogènia pel que fa a artistes i a propostes en una mateixa temporada. Potser a partir d’aquesta experiència, Cristina Scheppelman del Liceu, Joan Oller i Víctor Garcia de Gomar del Palau, i Joaquim Garrigosa i Jordi Tort a l’Auditori, amb Montserrat Crespo d’Ibercamera, presents en aquesta roda de premsa, arribin a agafar una bona dinàmica d’entesa i de treball en aquest sentit, tant en benefici del turista com del públic autòcton fidel a les temporades d’aquests equipaments.

 

Barcelona té una història molt internacional en el camp de la música clàssica, i s’ha destacat sempre per fets extraordinaris, com ser la primera ciutat que va voler representar Parsifal de Richard Wagner la nit de cap d’any del 1914, just quan vencia l’exclusivitat de Bayreuth al llarg de trenta anys després de la mort del compositor. També ha estat una ciutat on Richard Strauss va deixar una forta empremta, com també ho van fer Igor Stravinski, Sergei Prokófiev o Sergei Rachmaninov; on es va celebrar el 1936 el Congrés Internacional de Musicologia i el Festival Internacional de Música Contemporània, amb l’assistència de personalitats com Bela Bartók i amb l’estrena d’obres capdals com el Concert per a violí i orquestra d’Alban Berg. No cal dir que Barcelona ha donat personalitats universals com Pau Casals, Enric Granados o Alícia de Larrocha, i que té una afició operística centenària al Liceu, un moviment coral molt arrelat que encapçala l’Orfeó Català i que està representat arquitectònicament per la sala de concerts i temple del Modernisme musical que va fer Lluís Domènech i Muntaner, ara Patrimoni de la Humanitat. Entre els anys seixanta i setanta, el Palau ja va acollir un Festival Internacional de Música amb el bo i millor de la música clàssica d’aquí i de fora, en aquell moment promogut per Joventuts Musicals. A tota aquesta història, es suma ara aquesta iniciativa que vol tornar a tenir caràcter extraordinari per donar un nou impuls a la ciutat en un context que sembla tornar-se incert per a les arts i per al turisme.

 

El Barcelona Obertura Spring Festival té un pressupost de vora un milió i mig d’euros que ha estat aportat de manera equitativa per les tres institucions musicals a partir dels seus pressupostos generals, i que compta amb una ajuda de 300.000 € de l’Ajuntament de Barcelona. S’espera que pugui atraure unes 30.000 persones, amb entrades a preus habituals que sortiran a la venda pròximament en la seva plataforma www.barcelonaobertura.com.

No hi ha comentaris

Publiqueu un comentari aquí